Kriseledelse av bedrifter (Corona håndtering)

Målgruppen:

Ledere og andre med ansvar som trenger praktisk kunnskap og nytteverktøy for å håndtere bedrifter i krise. Situasjonene er sjokkartede hendelser som utløser krisene og inntektstrømmene til bedriftene stopper opp.

 

Gjenomføring:

Kurspakken gjennomføres som videobaserte nettkurs eller på stedet. Det er delt opp i 4 deler på ca tre timer. I forkant av hver del sender kursholder ut deltagerheftet med lysark og spørsmål som skal benyttes, slik at deltagerne kan forberede seg. Det vil i hver del også være praktisk case øvelse i det aktuelle temaet. Foredragsholder vil også være tilgjengelig for å svare på spørsmål osv i perioden etter kurset. Vi vet at det er ikke alle spørsmål som kommer frem samme dag/uke.

 

Innhold:

Del1: Krisehåndteringsprinsipper for alle virksomheter/organisasjoner.

Vi går gjennom prinsippene for Ansvar-Likhet-Nærhet-Samvirke og hvordan disse overføres til bedriftsledelse

Vi bryter hendelsene ned i faser, Normaltilstand-Før-Under-Etter-(NY)Normaltilstand og viser hva som er virksomhetskritiske aktiviteter i de forskjellige fasene

 

Del 2 Krisehåndtering i pågående kriser.

Kriseforståelse basert på prinsippene:

Situasjonsforståelse

Ledelsesmandat formelt OG uformelt (Al Almenas/Equinor)

Både kompetanse og kunnskap i, og om, eget marked (har du det ikke- skaff det) Hva skjedde i 1997 og 2008, hvilke av disse faktorene er gjeldende idag?

Handlingsrom og handlingsvilje basert på prinsippene:

Kunnskap om rammebetingelser «the known unknowns» firkanten

Handlingsvilje- evnen til å ofre noe(n) for å vinne noe(n)

Verdivurdert egne ressurser

Ledelsesmandat formelt OG uformelt (Al Almenas/Equinor)

 

Del 3: Kriseforberedelser, hvordan man i forkant legger grunnlaget for god håndtering:

Vi går gjennom hvordan man med enkle midler, uten innleide konsulenter eller prosjektorganisering kan benytte prinsippene fra  ISO 9000 (Kvalitet) ISO 22000(Sikkerhet og resiliens) og  ISO 31000 (Risikostyring) til å forberede og gjennomføre kriseledelse av egen bedrift. (Dette er IKKE ISO sertifisering av bedriften, men opplæring i prinsippene) via praktiske øvelser og eksempler

 

Del 4: Hvordan ivareta ansatte og utøve god HMS i krisetider?

Ansattes utrygghet, både om livssituasjon og arbeidssituasjon

Smittevern på jobb og hjemme- hva må/bør/kan bedriften gjøre

Krisebelastningen, hvordan håndtere den i en stresset arbeidshverdag

Vi beskriver symptomer, peker på årsaker, hvordan fjerne årsaker og håndtere symptomer