Målgruppen:
Ledere og andre med ansvar som trenger praktisk kunnskap og nytteverktøy for å håndtere bedrifter i krise. Situasjonene er sjokkartede hendelser som utløser krisene og inntektstrømmene til bedriftene stopper opp.
Gjenomføring:
Kurspakken gjennomføres som videobaserte nettkurs eller på stedet. Det er delt opp i 4 deler på ca tre timer. I forkant av hver del sender kursholder ut deltagerheftet med lysark og spørsmål som skal benyttes, slik at deltagerne kan forberede seg. Det vil i hver del også være praktisk case øvelse i det aktuelle temaet. Foredragsholder vil også være tilgjengelig for å svare på spørsmål osv i perioden etter kurset. Vi vet at det er ikke alle spørsmål som kommer frem samme dag/uke.
Innhold:
Del1: Krisehåndteringsprinsipper for alle virksomheter/organisasjoner.
Vi går gjennom prinsippene for Ansvar-Likhet-Nærhet-Samvirke og hvordan disse overføres til bedriftsledelse
Vi bryter hendelsene ned i faser, Normaltilstand-Før-Under-Etter-(NY)Normaltilstand og viser hva som er virksomhetskritiske aktiviteter i de forskjellige fasene
Del 2 Krisehåndtering i pågående kriser.
Kriseforståelse basert på prinsippene:
Situasjonsforståelse
Ledelsesmandat formelt OG uformelt (Al Almenas/Equinor)
Både kompetanse og kunnskap i, og om, eget marked (har du det ikke- skaff det) Hva skjedde i 1997 og 2008, hvilke av disse faktorene er gjeldende idag?
Handlingsrom og handlingsvilje basert på prinsippene:
Kunnskap om rammebetingelser «the known unknowns» firkanten
Handlingsvilje- evnen til å ofre noe(n) for å vinne noe(n)
Verdivurdert egne ressurser
Ledelsesmandat formelt OG uformelt (Al Almenas/Equinor)
Del 3: Kriseforberedelser, hvordan man i forkant legger grunnlaget for god håndtering:
Vi går gjennom hvordan man med enkle midler, uten innleide konsulenter eller prosjektorganisering kan benytte prinsippene fra ISO 9000 (Kvalitet) ISO 22000(Sikkerhet og resiliens) og ISO 31000 (Risikostyring) til å forberede og gjennomføre kriseledelse av egen bedrift. (Dette er IKKE ISO sertifisering av bedriften, men opplæring i prinsippene) via praktiske øvelser og eksempler
Del 4: Hvordan ivareta ansatte og utøve god HMS i krisetider?
Ansattes utrygghet, både om livssituasjon og arbeidssituasjon
Smittevern på jobb og hjemme- hva må/bør/kan bedriften gjøre
Krisebelastningen, hvordan håndtere den i en stresset arbeidshverdag
Vi beskriver symptomer, peker på årsaker, hvordan fjerne årsaker og håndtere symptomer