Defuse– en nødvendighet ved kritiske hendelser. Det å oppleve kriser, bli utsatt for aggresjon, trusler eller vold på arbeidsplassen er skremmende og kan være traumatisk. I etterkant av slike hendelser er tidsaspektet og oppfølging av de som er involvert og berørt av kritisk betydning. Dette for å senke spenningsnivået, fjerne ubehaget og ikke minst begrense sen-reaksjoner til et minimum.
Kriser.no’s artikkel, i denne teksten advares det mot å gjennomføre defuselignende aktiviteter, og disse betenkelighetene er vi helt enige i at man må ta hensyn til. Her er det viktig å skille mellom defuse av publikum/pasienter/etc eller en defuse utført i en gruppe med samhandlende profesjonelle yrkesutøvere. Det siste er hva vårt kurs omhandler, og i en slik sammenheng har det stor verdi.
Skal du ha ansvaret for oppfølging av eksterne, som deltager i kommunalt kriseteam eller tilsvarende, vil dette kurset være en god start, men vi anbefaler å innhente tillegskompetanse.
Er du eller dine kolleger uforberedt dersom en traumatisk situasjon inntreffer, kan opplevelsen bli unødvendig voldsom. Debrief liknende tiltak gjennomføres for å raskest mulig normalisere situasjonen og de kommende arbeidshverdager. Det vil gi god livskvalitet og trygghet for de berørte.
For hvem/målgruppe
Alle som jobber innenfor områder hvor en kan oppleve kriser, konflikter, vold og/eller trusler. Kurset skal bevisstgjøre deltakeren på hvordan man forebygger og håndterer etterreaksjoner etter kriser eller konfliktfylte og truende situasjoner. Det er ikke nødvendig med forkunnskaper eller erfaring. Kurset gir kompetanse i hvordan en kan håndtere førstelinje oppfølging selv, med interne ressurser, umiddelbart etter hendelsene.
Kursinnhold
Kurset er en kombinasjon av teori, eksempler, plenumsdiskusjon og refleksjoner over følgende hovedemner;
• «Debrief – et verktøy, IKKE et mål i seg selv»
• Defuse kontra debrief – begge deler må gjennomføres
• Lavterskel løsning – bruk av lokale interne krefter
• Debrief – en del av HMS-planen eller tilsvarende planverk
• Rolleavklaringer og mål med debrief – Hvem deltar på hva?
• Hvem «eier» debrief og håndtering av informasjonen i etterkant?
En «klassisk» debrief kan suppleres med taktiske, tekniske og opplæring i debrief..
• Avklare typer av debrief, – ”Hva vil vi oppnå og hva har vi behov for her hos oss ”
• Kjøreplan og rammemàl for gjennomføring av debrief,
• Oppfølging – Hva gjør en etterpå?
• Resultat og formål
Basert på deltakernes innspill fra egen arbeidssituasjon og erfaringer legges det opp til diskusjon, spørsmål og problemstillinger